Lássuk a Békát!


Ford Scorpio '95 fejlesztési kiskalauz
avagy: Mi változott az elődhöz képest?


Előszó

Nos, mire a nagy hűhó? Mik az új Scorpio ütőkártyái a kipróbált és jól bevált, Granada-Scorpióként is ismert elődjével szemben? Ha szeretnéd megtudni a választ, olvasd el ezt a cikket. Amit megtudhatsz belőle az új és a régi Scorpio közti különbségekről, az több mint elég.

(A cikk angol eredetije a http://www.fordscorpio.co.uk honlapon olvasható.)


Látvány és kényelem...

A padlólemez nem változott, azonban az első és hátsó sárhányókat, lámpákat, lökhárítókat, a csomagtartófedelet, valamint a motorháztetőt teljesen újratervezték.

Az ajtólemezeket módosították az új díszlécek és új krómozott kilincseknek befogadására. Belül az ajtókárpit, a műszerfal és a székek mind-mind vadonatújak.

A meglepően újszerű elülső lámpák poli-ellipszoid formájúak. Alapvetően egy diavetítő elvét használva, az elülső lámpa egy, az izzó és a lencse közé helyezett maszk segítségével alakítja ki a kívánt árnyékos és fényes területeket, majd a képet az útra vetíti. Különleges megoldás, hogy a lámpa belső hátsó részén lévő emeltyűkkel egyszerűen át lehet váltani a jobb- illetve balforgalom által megkövetelt világításmódok között, így akkor sem kell takaró matricákat használnunk, ha a csatorna túloldalára (Angliába) szeretnénk menni kedvencünkkel. 

Új könnyűfémfelni-sorozat született, és megújultak az acélfelnik is. A kerekek rögzítésére immár négy csavart használtak a korábbi öt helyett.


A csúcsmodellekbe automata klímát szereltek (CC - Climate Control system), míg az alacsonyabb felszereltségű modellek manuális klímát tartalmaznak (AC - Air Conditioner).

A csúcsmodellek elektromosan állítható, 3 üléspozíciót memorizálni tudó vezetőüléssel büszkélkedhetnek.

1995 őszén bevezették a Ford új audio-sorozatát, név szerint a  3000, 4000, 5000 és 7000 fejegységeket. (Hová lett a  6000? Fene tudja.) Ezek dupla magasságú, 100mm-es fejegységek, egyedülálló döntött előlappal. Beépített erősítőt tartalmaznak és közös csatlakozást terveztek hozzájuk, így  könnyű az egyszerűbb kivitelről bonyolultabb, jobban felszerelt kivitelre "fejleszteni". Az 5000-es és 7000-es modellek egyben CD-kontroller egységek is, és a kormányoszlopon elhelyezett botkormánnyal is vezérelhetők.


A "piszkos részek"...

Az első felfüggesztésnél továbbra is McPherson-támasztókat használnak, de immár elülső keresztlengőkarokkal kiegészítve, amelyek az elülső kerékagy-hordozóhoz csatlakoznak. Ez a kerekek pontosabb elhelyezkedését és precízebb kormányzást tesz lehetővé. Az elülső kanyarstabilizátor-rudat megemelték és csatolókarokkal a kerékagy-hordozóhoz kapcsolták. Gondos figyelmet fordítottak az első felfüggesztés szilentjeire, az NVH (Noise, Vibration, Harshness - zaj, rezgés, keménység) csökkentése érdekében.

A hátsó felfüggesztést szintén kissé áttervezték, új lengőkarokat kapott, és a keresztstabilizátort csatolókarokkal a segédkerethez kapcsolták. A fékek alapvetően ugyanazok maradtak, de a 24V esetében hátul is léghűtést kaptak. Minden kombi modellbe  automatikus hátsó magasság-állítást szereltek gyárilag.


Az "olajos részek"...

Új, teljesen elektronikus automata sebességváltót vezettek be (A4LDE). Ez kapcsolatban áll a gyújtásrendszerrel, hogy a simább váltások érdekében felváltáskor csökkenteni tudja a motor nyomatékát. Az új váltó standard a 24V esetében, és opcionális  a 2.0L 16V DOHC esetében (és a 2.3-as esetében is - a ford.). Ellenben a 12V V6 Scorpio egy korlátozottan elektronikus vezérlésű hibrid váltót kapott (A4LDe), mivel itt megtartották a régebbi EEC-IV motorvezérlő rendszert.

A kéziváltós  2.0L DOHC-k és dízelek megkapták a nagyszerű MT-75-öst, miközben a kéziváltósokba immár az 1994-es Scorpiókban is bevezetett hidraulikus működtetésű kupplungot szerelték (emelje fel a kezét, aki ezt észrevette:).

A nyomaték növelése céljából a DOHC (kivéve 2.3) és V6 24V motorokhoz úgynevezett változó rezonanciájú légbeömlő rendszert terveztek (VIS - Variable-resonance Inlet System).


Motorok és újítások:


V6 24V Cosworth



V6 24V Cosworth Újítások

Kód: BOB

2935 köbcenti

210 LE (6000 ford)

286 Nm (4250 ford)
Módosított légbeömlő rendszer
Két szimplex lánc egy duplex helyett, módosított motorblokk és szelepfedél
Helytakarékossági okokból hátul rövidült a hengerfej
Módosított olajteknő
Új helyet kapott a termosztát és az olajszűrő
Új kipufogó kiömlők
Új motorvezérlés - EEC V
Megfelel a 96-os EEC emissziós szabályoknak
Mindkét hengersor külön katalizátort kapott
Kipufogógáz-visszavezetés (EGR)
EVAP üzemanyaggőz-szabályozás
Változó rezonanciájú légbeőmlő rendszer az alacsony sebességeknél leadott nagyobb nyomaték érdekében


2.0L DOHC 8V



2.0L DOHC 8V Újítások

Kód: NSD

1998 köbcenti

115 LE (5500 ford)

167 Nm (2500 ford)
Megnövelt nyomaték alacsony sebességnél
Módosított hengerblokk
Új dugattyúk, megemelt gyűrűkkel, dugattyúfej (piston crown) módosítva a kompresszió csökkentése érdekében (10:3-ról 9:8-ra)
Új multiacél hengerfejtömítésssel helyettesítették a "lágy" tömítést
Új alumínium szelepfedél, módosított elülső alsó és felső védőfedelek.
Platina gyertyák, 1mm-es réssel
Optimalizált égéstér, módosított bütyköstengelyek, eltérő vezérlés
Új elosztófej-nélküli "EDIS" gyújtásrendszer
Módosított nyomás-illesztés a bütykök- szelepszárak számára 
Új szelep-rugók, a külső szett ovális keresztmetszetű
Hűtött kipufogó-szelepek


2.0L DOHC 16V



2.0L DOHC 16V Újítások

Kód: N3A

1998 köbcenti

136 LE (6300 ford)

175 Nm (4200 ford)
Alapja az RS2000 motor
Módosított motorblokk
Új dugattyúk, megemelt gyűrűkkel, dugattyúfej (piston crown) módosítva a kompresszió csökkentése érdekében (10:3-ról 9:8-ra)
Új multiacél hengerfejtömítésssel helyettesítették a "lágy" tömítést
Új alumínium szelepfedél, módosított elülső alsó és felső védőfedelek.
Platina gyertyák, 1mm hézag
Modified inlet ports, new inlet valve seats, changed fit for valve guides
Módosított szívószelepek
Új szelepfedél, vezérműtengely-pozíció szenzorral
Az RS-2000-ből átvett hűtött kipufogószelepek
Változó rezonanciájú légbeőmlő rendszer a nagyobb nyomaték érdekében


2.5 TCI dízel

2.5 TCI dízel Újítások


Kód: 25B

115 LE

270 Nm

Áthelyezett szíj-közlőkerék és görgők
Áttervezett hűtőrendszer
Nagyobb olajteknő "hűtőuszonyokkal" és két leeresztő dugó
Áthelyezett izzítógyertyák
Módosított hengerfej és szelepfedél


2.9L V6 12V



2.9L V6 12V Újítások

Kód: BRG

2936 köbcenti

145 LE (5500 ford)

168 Nm (2500 ford)
Gyakorlatilag változatlan a  92-es Scorpio óta,  EEC-IV motorvezérléssel
Részben elektromos vezérlésű automata sebességváltó (A4LDe)
Hidrotőkék a 94-es Scorpióból átvéve
 


2.3L DOHC 16V



1996 júniusában bevezették az új fejlesztésű 2.3 16V motort.
Ezzel a későbbiekben külön cikkben is foglalkozunk.

2.3L DOHC 16V Újítások

Kód: Y5A

147 LE
Alapja a 2.0L 16V DOHC motor. A löketet 89.6mm-re növelték: a lökettérfogat így 2295 köbcenti lett
A hengerfej alá szerelt két kiegyensúlyozó tengely kiegyenlíti a másodlagos rezgéseket. Motormagasság megnőtt a kiegyensúlyozó tengelyek miatt
A TCI dízelből átvett dual-mass lendkerék alkalmazása, szintén a finom járás érdekében
Módosított merevítőbordázat, módosított olajgaléria-furatok és nagyobb hűtőnyílások
Hűtött kipufogószelepek
Új EEC-V motorvezérlés
Új vezérműtengelyek, módosított vezérlés
Új műanyag szívócső (VIS-re nincs szükség)
Kipufogógáz-visszavezetés (EGR)
Megfelel a 96-os EEC emissziós normáknak


2.5L TDI



1997-ben egy újratervezett 2.5-ös turbódízel motort vezettek be. A motort az olaszországi Cento-ban található VM Motori nevű cég gyártotta; innár megfelelt az új dízel-emisszós szabályoknak, és nagyobb teljesítmény és nyomaték leadására volt képes.

2.5L TDI Újítások

Kód: SCD

2498 köbcenti

125 LE (4200 ford) 

293 NM (2000 ford)
115 LE-ről 125 LE-re növelt max. teljesítmény
270 Nm-ről to 293 Nm-re növelt max. nyomaték
Módosított hengerfelületek
Módosított dugattyúgyűrű-horony
Más ékszíjak
Módosított hűtőviz-cső és termosztát-illesztés
New swirl chamber inserts
A turbófeltöltőt közvetlenül a motorvezérlő elektronika (PCM) vezérli
Új, egydarabos hengerfejtömítés
Új Bosch motorvezérlő elektronika
Áttervezett EGR rendszer (kipufogógáz- visszavezetés)


A "villanyos részek"...

V V6 12V és a 2.5 TDI kivételével minden motor megkapta az új, EEC-V motorvezérlő egységet. Ezt egy 16 tős csatlakozóval is ellátták, így közvetlenül rákapcsolhatüó a Ford FDS 2000 motordiagnosztikai céleszköz.  Ez a segédeszköz egy célszámítógép, melynek segítségével átprogramozható  egy egész sor funkció, mind az EEC-V vezérlőegységben, mind pedig a zár- és biztonsági modulokban. Példának okáért, a Scorpio jelzőlámpái alapból nem villognak, amikor az ajtót bezárjuk, de az FDS 2000 segítségével át lehet programozni őket, hogy villogjanak (a márkaszervizekben, némi pénz fejében).  A kormányoszloptól balra lévő aprópénztartóban elhelyezett diagnosztikai portra bármely OBD-2 olvasására alkalmas eszköz rákapcsolható, és segítségével a hibakódok kiovashatók

Az ABS és kipörgésgátló rendszerek osztoznak egymás összetevőin. A passzív lopásgátló rendszer (PATS) kapcsolatban áll az ajtózár- és riasztó-modulokkal. Mindaddig, amíg a kódolt chipes kulcsot a közelében nem érzékeli és fel nem ismeri, a PATS letiltja az indító/gyújtó modult. Hiába passzol a kulcs (mondjuke gy másolat), ha a kulcs egyedi azonosítóját nem ismeri fel, az autó nem indul el.

Az elektromos áramkörök nagy része (pl. az ajtózárak) ún. Multiplex-rendszerű; ez azt jelenti, hogy közös vezérlőhuzalra vannak kötve, amelyen keresztül egyedi vezérlőjelek kapcsolják ezeket be és ki. A globális nyitó/záró funkció lehúzza az összes ablakot és kinyitja a napfénytetőt, ha a kulcsot kis ideig a nyitó pozícióba fordítva tartjuk, illetve felhúzza az összes ablakot és bezárja a napfénytetőt, ha a kulcsot egy kis ideig a záró pozícióba fordítva tartjuk.

A műszerfal teljesen elektronikus. A kilométerszámlálót nem lehet "visszapörgetni".


Copyright © www.fordscorpio.co.uk, 2001

Hungarian translation © Attila Szabó, 2003