Differenciálmű és féltengely csere (1992)

Alany: FTL '92-es 2.9 12v V6 Scorpioja

Ha azon kapod magad, hogy többször nézed a tükröt, és a klasszikus buszhang forrását keresed, netán valamelyik oldali kanyarban, rosszabb esetben akár gyorsításkor is kattogó zajokat hallasz hátulról, akkor esedékes átnézned az erőátviteli rendszeredet!

Esetemben a diffi elverte az olajának jelentős részét, és egyenesben is kopogott már gázadáskor. Szerencsémre van egy bontásra ítélt kocsim is, így volt mihez nyúlni.


A következő szerszámokra lesz szükséged:

- 14, 15, 17, 19-es crowa fejek (villáskulcsot felejtsd el - tapasztalat- )
- 10-es Torx fej
- Toldószár egy rövidebb, és egy hosszabb
- Lapos nagy csavarhúzó
- Kerékkulcs
- Kombinált fogó
- Emelő
- Két elég magas bak (ha nem vagy olyan szerencsés, hogy aknád legyen -aknán elég a kisebb- )
- Esetleg 8-as műanyag rúd, és kalapács


A következő anyagokra lesz szükséged:

- 1 l hajtóműolaj (gyári adat: 0,9-1,3 liter)
- 1/2 kg gépzsír
- Mosóbenzin
- Esetleg szilikon spray


Essünk neki a munkának:

Az én szépségem 2900 Collie '92-es születésű automatás, amiről a pótalkatrész van 2900 Collie '94-es kéziváltós. A diffi és a féltengelyek megegyeznek (a többi típusról nincs infóm, fórumon pár profi biztosan tud ebben segíteni). Mivel tudtam, hogy a bontott cuccom egyben jól működött, úgy döntöttem, hogy egyben cserélem, ezért eltértem a könyv (lila) leírásától.

Bakold fel a kocsit, támaszd ki az első kerekeket, (mert nem lesz se kéziféked, se sebességfokozatod) és szedd le a hátsó kerekeket. 10-es Torx-al a kerekek felől kösd le a féltengelyeket. (Ha egyedül javítod kedvenced, akkor nagyon fogod utálni, hogy lazít, kézifék ki kerék fordít, kézifék be, lazít mindez hatszor oldalanként.) Ha gondolod, leszedheted a gumiharangot, szerintem sokat nem segít.



15-ös kulccsal kösd le a kardán négy csavarját. (Ne ess az én hibámba, 2 villás, 1 csillagkulcsom bánta, és a kezemen némi bőrfelület a kísérletezést.) Szokásos lazít, üres, fordít sebesség, lazít négyszer. 19-es kulccsal lazítsd meg a diffi legalján található átmenő csavart, és vedd ki. Ha nem megy magától, itt kellhet a 8-as műanyag rúd, és kalapács. Vigyázz, ha ezt a csavart későbbre hagyod nagyot szívhatsz. Akaszd le a kipufogó hátsó, és középső dobját a gumibakjáról, és engedd le. Lógni fog, de ne féltsd, kibírja. Kösd le legalább az egyik oldalon a lengéscsillapítót alul, (19-es kulcs) hogy egyben kiférjen a diffi a féltengelyekkel. Szedd le a diffi két oldalán a fenti csavarokat (nagyjából a féltengelyek felett fent), szintén 19-es kulcs.



Ha már ilyen mélyen jársz, húzd le a diffiszellőztető gumicsövet a diffi tetején jobbra-hátul. Na, most támaszd alá a diffit az emelővel, és szedd le a maradék tartócsavart: a diffi oldalán elöl 19-es fejűek, és a tank és a diffi között fent a tartóbak 4 db csavarja 14-es kulccsal.



(Ide kell a hosszabb hajtószár, hogy könnyebben dolgozhass.) Vigyázva, hogy le ne billenjen, engedd le a diffit. A kardán a kipufogócsövön nagy koppanással jelzi, hogy szabad az út. Félúton még szabadítsd ki a féltengelyt a lengőkarból, és engedd le a földre. Szedd ki a diffit a kocsi alól.



Most takarítsd ki a diffi helyét, és a féltengelycsuklók csészéjét. Itt sok mocskos használt zsír lesz, ha végeztél a bányászok zarándokolni fognak hozzád a fekete kéz receptjéért. (Bányászok bocs.)



Itt nem írok diffi és féltengelyszerelésről, de ez a helye és ideje. Szereld le a tartóbakot a diffi hátuljáról, két 17-es csavar fogja. A berakásra szánt cuccban nem fog megártani egy olajcsere sem. A diffi hátulján, jobb oldalon középen levő csavarnál teheted ezt meg. Javaslom, hogy szedd le a féltengelyeket és a belső csuklókat is zsírozd át.



Ha újra egyben a cucc még lemoshatod, festheted igény szerint. Én csak mostam, a gumiharangokat pedig szilikonnal kentem át. Sokat nem segít, de miért ne, ennyit megérdemel kedvencünk, nem? Szereld a diffire a tartóbakot.


Most jön a beszerelés.

Diffi kocsi alá, emelőre, emel kicsit. A kardántengelyt fogasd rá a diffi elején a kardán tárcsájára. Féltengelyek a lengőkarra, emel tovább. Fogasd meg a tartóbakot a csavarjaival, és játszd be a helyére az átmenő csavart.

Nos, a diffi már a helyén van. Rakd be a másik négy tartócsavart is, lehet, hogy emelővel kell egy kicsit játszanod. Ha minden csavar a helyén van, húzd meg valamennyit.


Összegezve:

- 4db tartóbak csavar 14-es kulccsal a tank és a diffi között fent,
- 1db átmenő csavar a diffi alján középen, a diffi elején és a tetejénél mindkét oldalon
- 1-1 db 19-es kulccsal, amit meg kell húznod.
- Rakd helyére a diffiszellőztető gumicsövet.
- Húzd meg a kardán négy csavarját, majd ha már ott vagy, akaszd helyére a középső kipufogódobot. Ha kijutottál a kocsi alól, rögzítsd a hátsó dobot is.
- A lekötött lengéscsillapítót is bekötheted újra 19-es kulccsal.
- Na, most jól zsírozd meg a féltengely kerék felőli végeit, és a csészéjét, majd szereld össze a Torx fejű csavarokkal. (A behajtást egy nagyobb lapos csavarhúzóval csináltam, és csak a meghúzást Torx-al.)

Ne felejtsd ki az íves kettes alátéteket sem! Jól húzd meg a csavarokat, majd kerekek föl, kocsi le, és gondold át még egyszer, hogy nem hagytál-e ki valamit. Ha minden OK, akkor jöhet egy rövid próbaút, nekem 5-600m volt, utána ne sajnáld még egyszer átnézni valamennyi kötést. Lehet, hogy az amatőrök óvatossága, de ezt megismételtem 3 nap múlva, azóta tényleg nyugodt vagyok, és elégedett a kocsimmal.


Figyelem, bár nem nagy meló (a legtöbb könyv csak érinti ezt a témát), de csak saját felelősségedre állj neki! Én csak a saját tapasztalatomat írtam le. Nem vagyok autószerelő, de tisztelet a kivételnek, miattuk szerelem inkább én informatikusként a kocsimat, de ez más történet. Hamarosan a hidrotőkéknek állok neki, szurkoljatok!

Jó munkát, és jó autózást mindenkinek! Míg el nem felejtem a jól végzett munkáért, megérdemelsz egy sört szerintem. Javaslom, hogy kóstold meg a rekeszest, de utána már ne ülj autóba!

Üdv mindenkinek:


Írta: FTL (Fazekas Tibor)

Ugrás az oldal tetejére