Granada Scorpio történelem

A Mark III-as Granada fejlesztése 1979-ben, míg gyártása 1985 elején kezdődött el. A fejlesztés követte a Ford Aerodinamikai Divat formáját, bár ennek érkezése nem keltett akkora izgalmat, mint a Sierráé 1983-ban, mivel a nyilvánosság ekkorra már megszokta az új formát.



A légellenállási tényező 0.32 és 0.34 Cd közötti intervallumba esett, mely ugyan nem olyan jó, mint az Audi 100-é, de a régi 0.44 Cd-s modellhez képest még így is csökkent 27, ill. 31 százalékkal köszönhetően a kisebb orrfelületnek. Ezen eredmények eléréséhez a következő apróságok kellettek: lemezelt ajtók, oldalirányú kerekítés a kerékív minden oldalán, minimalizálták a levegőbeömlő keresztmetszetét, fix üvegeknél a ragasztásokat áramvonalasították, a vízgyűjtő ereszt felváltották vízterelő sínnel, melyet elrejtettek a felfelé megnyújtott ajtókkal, az ablaktörlő lapátokat elrejtették, a karosszéria sarkait lekerekítették és az ötödik ajtó körvonalába egy kis spoiler-t építettek. A zavaró oldalszárnyakat, amelyek a '85 előtti Sierrákban katasztrofálisak voltak kijavították a hátsó ablak köré szerelt fülhöz hasonlatos megoldással, de ésszerű gondolkodás hiánya miatt a megjelenés romlott, mivel B és C oszlop is teljesen fekete lett.  
Bár formáját tekintve nagyon hasonló a Sierrához, mégis nagyon kevés a közös bennük két dolgon kívül: a meghajtó egység és egy kisrésznyi padlólemez az ülések alatt. Beülve egy Granadában nyilvánvalóvá válik, hogy megnagyobbodott a belső tér. Annak ellenére, hogy rövidebb a régi Granadához képest, a belső tér mégis tágasabb lett, mivel a Ford már a gyártás kezdetén kikövetelte, hogy az osztályon belüli bármely autónál nagyobb lábtere legyen az első és hátsó üléseknél. Ezt alátámasztja a következő táblázat, melyben a riválisaival hasonlították össze:

  max. első lábtér min.hátsó lábtér
Granada Scorpio 1016 mm 1143 mm
Saab 9000 1049 mm 711 mm
BMW 5 Series 1067 mm 635 mm
Mercedes E Class 1118 mm 559 mm
Vauxhall Carlton 965 mm 1118 mm

Forrás: Motor 1985. május,
Autocar & Motor 1990. október 31.,
Autocar & Motor 1991.augusztus 21.



A következő megemlítendő pont a Mark III-as Granadához képest, hogy alapfelszereltség része lett az ABS, mely 4 szenzorról kapja a jelet. A hátsó ablaktörlő is széria, mely automatikusan bekapcsol tolatásnál, ha rükvercben van az autó és az ablaktörlés is be van kapcsolva. Szintén repülőgépet idéz a fűthető első szélvédő, melynek elemei a szélvédőbe vannak építve, ezáltal közel azonnali tisztítás végezhető el ablaktörlésnél.

Négyfajta motor állt rendelkezésre a kezdetekben:

Méret (Liter) Hengerek száma Üzemanyag befecs-kendezés típusa Teljesít-mény (LE/KW) Nyomaték (Lb feet/Nm) Vég-sebesség (km/h) kézi/aut. gyorsulás (sec) kézi/aut. fogyasztás városi (L/100KM) kézi/aut. fogyasztás 90km/h (L/100KM) kézi/aut. fogyasztás 120km/h (L/100KM)
1.8 4 Karburátor 90 / 66 @5400 103 / 140 @3500 179 12.2 8,1 5.3 6.4
2.0 4 Karburátor 105 / 77 @5200 116 / 157 @4000 189 / 184 10.7 / 13.3 9.0 / 9.1 5.2 / 4.8 6.4 / 6.2
2.0 4 EFI 115 / 85 @5500 118 / 160 @4000 194 / 189 9.9 / 12.7 9.2 / 9.6 5.5 / 5.2 6.8 / 6.8
2.8 V6 EFI 150 / 110 @5800 161 / 219 @3000 208 / 205 9.0 / 11.0 12.1 / 12.9 6.1 / 6.1 7.8 / 7.7

Nagy-Brittaniában három felszereltségi szint volt elérhető.

A GL volt az alap, mely mind a négy motorral kapható volt. Tartalmazta a központi zárat, belülről állítható külső visszapillantó tükröket, plüss üléseket, fűthető hátsó szélvédőt a beleépített rádió antennával és sofőrülés magasság állítását.

A Ghia felszereltség 2.0 és 2.8 motorokkal volt elérhető. A fentieken felül adták még az elektromos ablakokat és tükröket, színezett üveget, napfénytetőt, nagyobb műszerezettséget fordulatszámmérővel, grafikus figyelmeztető modullal és fej feletti kijelzővel, mely mutatta az időt, a dátumot és a külső hőmérsékletet.

Scorpio felszereltség egyedül csak a 2.8-as motorral volt elérhető. A Ghián felül szériában adták még az elektromos és fűthető első üléseket, melyeket fel lehetett fújni, elektromosan hátradőlő háttámaszt, fűtött első szélvédőt, légkondicionálót, első ködlámpákat, elektromos napfénytetőt, üzemanyag computert, magas nyomású fényszóró mosót és jobb rádiós magnót. Opciósan rendelhető volt még a sebességtartó automatika (tempomat), panoráma kapcsoló és fejhallgató foglalat a hátsó utasok részére, továbbá egy vontatás csomagot, mely magában foglalta a részben csúsztatható differenciált és az önszintező hátsó felfüggesztést.

A V6-oshoz szériában adták a szervokormányt, míg opcióban vehető volt 2.0-ás motorokhoz. Továbbá a V6-os motorokhoz ingyen adták az automata váltót, ha kérte valaki.

A viszonteladók piacra dobás előtt elég fürgék voltak, mivel az új Granada várólistás lett az autó kitűnő ár/érték aránya, széria ABS-e miatt, ill. ugyanezen okok miatt az "Év Autójának" választották 1986-ban. Sajnos rendelkezett némi gyermekbetegséggel, mint például kisebb elektromos hibákkal és már elfogadhatatlanul alacsony futásteljesítménynél jelentkező sebességváltó meghibásodásokkal. Mely igazolta, hogy a váltó gyakorlatilag gyenge, így az autóra sosem volt többé várólista újra. Az eladási eredmények alapján az emberek fokozatosan elutasították, hogy egy közepes kategóriájú autót luxus felszereltséggel is meg lehet szerezni, mint ahogy ezt korábban a Scorpioról hirdették.



A későbbi fejlesztések során választékbővítésként a Sierra négykerék
hajtásúrendszerét 1985 végétől elérhetővé tették a Scorpiokban.

1986 októberében a 2.8-ast kicserélték egy újratervezett V6-os motorral, melynek űrtartalma 2.9 liter volt. Az új hengerfej jobb levegőzést biztosított, mely a katalizátor miatt volt szükséges, továbbá a vezérműszíjat láncra cserélték le, ill. az olajpumpát áttervezték.

A 2.5 Turbó Dízelt 1989-ben vezették be, de ennek előnyei alig haladták meg egy 2.0 Granadáét és az 1425 fontos prémium ár csak 80.000 mérföld alatt térült meg, amely miatt könnyen érthető miért is olyan ritkák ezek az autók.

A 2.4 V6-os motort 1987-ben vezették be megpróbálván áthidalni a 2.0 EFI és 2.9 motorok közötti szakadékot.

A legérdekesebb választékbővítés 1991-ben a 24 szelepes 2.9 V6 Cosworth motor kifejlesztésével történt meg. Végülis a V6-os hidraulikus vezérmű bütyköket kapott. A sajtó egekbe magasztalta a motort teljesítménye és letisztultsága miatt. Takarékossági okokból ezek a fejlesztések tisztán az automata váltó miatt történtek, de rápillantva az alábbi teljesítmény táblázatra, látható, hogy milyen nagy fejlődést jelentettek ezek a motorok, amiket a csúcsmodellekhez adtak.

Új motorok összehasonlító táblázata:

Méret (Liter) Hengerek száma Üzemanyag befecs-kendezés típusa Teljesít-mény (LE/KW) Nyomaték (Lb feet/Nm) Vég-sebesség (km/h) kézi/aut. gyorsulás (sec) kézi/aut. fogyasztás városi (L/100KM) kézi/aut. fogyasztás 90km/h (L/100KM) kézi/aut. fogyasztás 120km/h (L/100KM)
2.5 4 turbó dízel 92 / 68 @4150 150 / 204 @2250 172 13.4 7.7 5.0 6.9
2.4 V6 EFI 130 / 97 @5800 142 / ? @3000 196 / ? 9.5 / ? ? ? ?
2.9 V6 4WD EFI 150 / 110 @5800 ? / 233 @3000 203 8.9 12.3 6.2 8.4
2.9 V6 2WD EFI 150 / 110 @5800 ? / 233 @3000 208 / 204 8.5 / 10.3 11.8 / 12.1 5.9 / 5.8 7.4 / 7.3
2.9 V6 24V automata EFI 195 / 143 @5750 203 / 275 @4500 225 8.3 12.6 7.0 8.41

1989 végén kisebb ráncfelvarrásként új hűtőrácsot és színezett lökhárítókat kapott a Scorpio. Mechanikai változtatás nem történt, de extraként lehetett venni egy katalizátort, ami 5 LE-vel csökkentette a 2.9 motor teljesítményét. Emellett kaptál új feliratokat, melyekkel megmutathattad a haverjaidnak, hogy milyen buzgón véded a környezetedet, annak ellenére, hogy az autód jóval nagyobb motorral rendelkezik, mint az átlag.

Két új felszereltségi szintet vezettek be. Az alsó szekcióhoz az LX-et, ami valójában a GL alá esik. Ez hasonló felszereltséggel rendelkezik, mint az előző GL, melyet olyan extrákkal állították vissza régi fényébe, mint az elektromos ablakemelők és elektromos tükrök. Hogy áthidalják a Ghia és Scorpio felszereltségi szintek közötti szakadékot bevezették a Ghia X-et. Ez alapjában véve Scorpio felszereltség légkondicionáló, elektromos ülés, ill. bőrülés nélkül.
 

  1992-ben még nagyobb ráncfelvarrást végeztek, mellyel új fényszórókat, új hűtőrácsot, egy teljes szélességű reflektort és sötétített hátsó lámpákat kapott. A műszerfalat szintén jelentősebben átalakították, bár ugyanazokat a műszereket használták továbbra is, mint a régi modellekben. A választékot szintén racionalizálták, mivel a 4WD-t elhagyták, és a felszereltségi szinteket háromra csökkentették (GLX, Ghia, Scorpio). Mégis a legjelentősebb módosítás végül is az Estate megjelenése lett. Az Estate-et praktikusan és józanésszel áttervezték, így a végeredmény jó ár/érték alternatívát nyújtott a Volvoval és a Mercedes-szel szemben. Nincsen pontos táblázatunk, de úgy tűnik igaz lehet az eladott rengeteg Granada Estate alapján.

1995 év elején a Granada újra reflektorfénybe került, mivel nagyon drasztikus ráncfelvarráson esett át. Mely során fényszóróként két hatalmas Bogár Szemet (általunk Béka Szemnek mondott), ill. bálna formájú karosszériát kapott, mialatt a sorozatot átnevezték Scorpiová. A padlólemezt és az utastérfülkét megváltoztatták, bár ugyanazokat az ajtókat használta, mint az előző modell. Az automata váltó számítógépet kapott, mellyel sport, takarékos és téli üzemmódban is lehetett használni. A légkondicionálót felfejlesztették automata klímavezérlővel, így a sofőr és utas részére különállóan állítható lett. Az elektromos ülések 3 pozíciós memóriát kaptak, melyek a tükrökkel összekapcsolva működtek. A felfüggesztést új felfüggesztési pontokkal
újratervezték és újraméretezték a lengés-csillapítókat, ill. rugókat. Végeredményként egy olyan autót kaptak, amely a kritikusok tetszését is elnyerte a sajtóban, mert utazási kényelem és vezethetőség közti átmenetben osztályelső lett. A kritikusok azonban nem voltak ennyire hízelgőek a külsőre vonatkozóan, és bár a Scorpio új divatot teremtett, a követői mint pl. a Mercedes E-osztály már nem nézett ki ennyire csúnyán. Az eladások folyamatosan csökkentek és még a helyi Ford márkakereskedő sem tartott készleten brosúrákat, így megkímélték az embereket a túl sok képtől. A pozitív oldalát nézve ezek az autók használtan nagyon olcsók és nincsenek gyermekbetegségeik.  

1998 december: A zuhanó értékesítések miatt a Scorpio gyártását leállították június hónapban, de így is csak mostanában került ki a legtöbb magazinból és gyártói árlistákból az autó. Úgy tűnik a használtpiacon fennmarad és tovább él, mivel nyilvánvaló hogy azok az emberek, akik valami mást akarnak, mint az átlag és szükségük van hatalmas helyre még mindig megbecsülik ezeket az autókat. A gyártás megszüntetését követő pár hónappal később a Lincoln LS6/8-al helyettesítették.

Megjegyzés: Angliában az 1985-1994-ig gyártott Scorpiokat a Granada követőjeként szintén Granada néven forgalmazták. A Scorpio ott egy felszereltségi szint volt, ahogy azt a cikk is részletezte.


 

A cikk eredetije a http://www.btinternet.com/~jac/scorpio oldalon olvasható
Fordítás: Kádár Szilárd, 2004 - Hungarian translation © Szilárd Kádár, 2004

Ugrás az oldal tetejére