Üzemanyagtartály tisztítása

Alany: Driver '87-es 2.0 karburátoros Scorpioja


Bevezetés

Az első, amit hozzáfűznék, hogy megszenvedtünk vele. Legalább két ember kell hozzá, és nem árt egy aknával ellátott autószerelő műhely! Vagy egy nagyobb rámpa.


Üzemanyagtartály kiszerelése (a papírforma szerint)

1.
2.

3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Kössük le az akkumulátor testkábelét.
Csavarjuk le az üzemanyagtartály fedelét és szívjuk át a folyadékot zárható tartályba. Figyelem! A benzin mérgező; ne szívjuk szájjal! Szereljük ki az üzemanyagtartályt, ha kiürült.
Kössük le a betöltő cső felső oldalán a két csavart.
Szereljük le a hátsó kerékdob belső borítását és az ütköző alatti panelt.
Kössük le mindkét üzemanyag-vezetéket és fogjuk fel a kiáramló üzemanyagot.
Hajtsuk ki a két rögzítő csavart a tartályrögzítő pántokból és eresszük le egy kissé a tartályt.
Kössük le az üzemanyagtartály úszóelemének vezetékeit és kössük le a vákuumcsövet.
Szereljük ki az üzemanyagtartályt.
Csavarjuk ki az üzemanyagtartály úszóját célszerszám segítségével a tartály felső lapjából.




Mindez a gyakorlatban

Először eltávolítottuk a hátsó lökhárító alatti műanyag spoiler-t (ezt hat darab műanyag menetes csavarféleség fogja), hogy a tankot könnyebben ki tudjuk emelni. Ezután kicsavartuk a 3-as pontban említett két csavart a betöltő csőnél. Majd alábakoltuk a tankot és kicsavartuk a két rögzítő csavart. Ekkor már bármikor leengedhettük a tankot. Eltávolítottuk a kerékdob belső borításának a rögzítő csavarját, majd lejjebb engedtük a tankot, hogy a két benzincsövet (a vastagabb megy a motorhoz, a vékonyabb jön a motortól) és az úszóegység érintkezőjének a vezetékét lehúzhassuk. Miután ez megtörtént leengedtük a tankot a földre (mi nem szívtuk ki belőle a benzint, 5-10 litert benne hagyva szereltük ki). Ezzel a kiszerelés megvolt.

A tank A tank A tank helye
A tank helye Az úszóegység Az úszóegység
Az úszóegység benzinszűrője

Következett a tank kitisztítása. Az úszóelemet kiemeltük a tank felső részéből (nem speciális szerszámot használtunk hozzá, mert az nem volt, hanem egy kalapács és egy csavarhúzó segítségével a vájatokat finoman ütve hamar kijött). Ezután kiöntöttük több kis kannába a benne maradt benzint. Majd slagot tettünk bele, és hagytuk, hogy orrán-száján folyjon a víz. Ezt körül-belül 30 percig úgy hagytuk. Megszűrtük a kannákba kiöntött benzint (volt benne bőven kosz), majd azzal átöblítettük a tankot, hogy a vizet eltávolítsa a tank belső faláról. Ezután hagytuk kiszáradni.

Majd másnap miután teljesen kiszáradt jött a szépítkezés. Ezüstszínre a tankot, kék színnel a két tartó pántot (és ha már szabadon volt minden, akkor egyéb dolgokat is, mint pl. a diffi külső borítása), és alvázvédővel a tank feletti kasztnit. Majd visszatettük a tankot.





Csakhogy itt kezdődtek az egyéni problémák. Az benzinszint érzékelője a műszerfalon 10 liter felett még semmit sem mutatott. Nem volt mit tenni leszedtük újra a tankot. Az úszóegységet kiemeltük, és az érzékelő vezetékeit bekötöttük. Manuálisan próbáltuk ki úgy, hogy az úszót fel-le mozgattuk. És bizony nem működött, csak körül-belül 40-50 literes szintnél. Az érzékelő rúdja egy nyákon fut félkörívben végig, ami ránézésre egy bizonyos részen lekopott. Ez logikus hibalehetőségnek tűnt, ezért szétszedtük az érzékelőt. Csakhogy sajnos a feszítéstől hírtelen az érzékelő szétugrott és a nyák kettétörött. Nem volt mit tenni szereznünk kellett egy ilyen nyákot.

Az érzékelő nyákja Az érzékelő mechanikája
Az érzékelő mechanikája és az úszó A komplett úszóegység

Harmadnap elmentünk egy ismerőshöz, akinek van bontott Scorpioja. Kiszedte nekünk. Ránézésre a nyákja annak sem volt tökéletes. Kipróbáltuk és az sem jelzett, szintén csak 40-50 litertől. Pedig azelőtt az eredeti, és ez a bontott is jelzett rendesen. Így ezt a bontott érzékelőt is szétszedtük (nem törött el, óvatosan szétfeszítettük a három ráhajtott fém szorítót). A nyák még rosszabb állapotban volt, mint az eredeti. De hogy működjön megcsiszoltuk egy kicsit azt a fémet, ami a nyákra fut. Ez azt eredményezte, hogy a fém feljebb fut végig a nyákon, mint eddig, így hiba nélkül érintkezik. Ezzel megoldódott a problémánk, visszaszereltük a tankot, és a szintjelző probléma mentesen üzemel.

Még annyit hozzáfűznék, hogy amikor vissza kell emelni a tankot, akkor a tömlőnek/benzincsőnek a lyukra kell pontosan illeszkednie. Ez elég nehéz, mert a tanknak bizony van súlya. És mivel a tanksapka nem lehet rajta, ezért óvatosan kell visszaemelni, nehogy újra kosz menjen bele. Mi óvatosan visszajátszottuk, de meg lehet próbálni lefóliázni addig, amíg a helyére nem kerül. Vagy valami hasonló megoldást...


Írta: Driver & Poetry

Ugrás az oldal tetejére