Vásárlási tanácsok




     
   
     

Ford Granada/Scorpio (Mk3) 1985-1994

Futómű
A legfontosabb dolog, hogy a Ford Scorpiok futóművével semmi probléma nincs mindaddig, amíg nem törték (komolyabban) frontálisan az autót. Onnantól kezdve már sokszor 'kuka' az egész. Viszonylag gyenge a felfüggesztése, a tornyok is könnyen elmozdulnak a helyükről, a lengőkarok helyzete is elmászhat a gyári beállítástól, és akkor már sosem lesz belőle 'sínautó'. Nálam a sokak által nevezett gyári 'gagyi' szilentekkel is olyan úttartása van, ahogy annak lennie kell. Tehát elsőnek ellenőrizni kell a motorházfedél vonalait, hogy tökéletesen illeszkednek-e (a Scorpioknak hatalmasak az illesztési hézagjai, nem kell megijedni!, viszont milliméterre pontosan együtt futnak), valamint a két első sárvédő és a küszöbök találkozását. Itt rögtön látszik, ha volt valami 'balhé' korábban. Minden elem pont-hegesztéssel illeszkedik, ha folyamatos varrat látszik, akkor máris felejtős az autó, legalábbis átgondolandó a vétel.

Karosszéria
A korábban leírtak, plusz a szokásos dolgok. Ha hátulról törve volt, azonnal látni a csomagtér borítást felemelve, mert gyárilag zajcsillapító lapokkal van rétegelve az egész belül, és azokat sosem teszik vissza ha javítják (nem is lehetne egyszerűen, mert rá van sajtolva). Ha nem volt még puffja az autónak, rozsda egyedül a hátsó íveken lehet. Ez egy gyenge pontja a Scorpionak. 8 éves koruk után beindul, nincs mit tenni.

Motor
A Ford motorok rákfenéje a hidrotőke. Ezt a DOHC-nál könnyű leellenőrizni, mert ha leveszed az olajbetöltő sapkát, akkor lámpával bevilágítva épp látszik a jobb oldali vezérműtengely. Ha ez teljesen fém-tiszta (már-már csillog), akkor OK. Ha barnás -esetleg foltokkal- akkor kuka (a hidrotőke is az). A szelepfedél tömítésnél lehet olajfolyás, az nem olyan nagy baj, mert típushiba. Az olajteknőnél ugyanez van, 100e km fölött már elkezdheti ereszteni az olajat.

Váltó
Kézi-váltó: Gyakran az 1est-2est szokták nehezen venni -főleg hidegen-, de az olajcsere sokat segít rajta. Egyébként egy kiforrott 5seb váltóról van szó, nem szokott velük probléma lenni.
Automata-váltó: Az olaj eredetileg szép piros színű. Barnás elszíneződés általában 'égés'-re, ill. kopásra utal, ezekkel csak óvatosan!

Meghajtás
Figyelni kell az autót folyamatos gyorsulás közben 100km/h-ig. Ha bármikor rezonálást érezni a padló felől, az általában kardán vagy féltengely hibára utal. Bontóban viszonylag olcsón kapható kardán/féltengely, tehát végül is nem olyan vészes a dolog. 80km/h-nál kell a legjobban fülelni. A picit is kopott diffi a szokásos 'távolsági busz' feelinggel jelentkezik. Problémát nem okoz, csak baromi idegesítő tud lenni.

Szervokormány
Sok km-nél már nagyon megtud kopni. Ezt onnan érezni, hogy középállásból egy picit jobbra-balra mozgatva érezni, hogy valami akad benne. Ilyenkor már ki van kopva a fogasléc közepe, és ezt érezni. nálam ennek még jele sincs, tehát feltételezem, hogy ~200e fölött jöhet elő ez a gond (az előző 3 Scorpiomban érezni lehetett). Ennek még plusz velejárója, hogy középállásban holtjátéka van a kormánynak, bizonytalannak tűnhet emiatt az úttartás. Alulról szemből nézve a kormánygép jobb oldalán általában ereszti az olajat a gumiharmonika környékén. Ez szintén 'típushiba', előbb-utóbb érdemes elgondolkozni egy felújításon (ez általában 50e Ft körül van).

ABS
Ez is csak a szokásos. Le kell satuzni murván, és kiderülnek a dolgok. Az ABS problémák nagy része valamelyik kerékforgás érzékelő hibájára utal, ez könnyen orvosolható cserével, nem túl költséges.

Klíma
Szintén szokásos dolgok. Ha bekapcsol, már észreveszed hogy picit megváltozik a fordulatszám. Ha a szivattyú nem indul, vagy egyáltalán nincs a rendszerben gáz, vagy csak a nyomása csökkent le (tehát valahol elszivárog). Ennek általában tömítés csere, rosszabb esetben kondenzátor javítás/csere a megoldása. Az elektromos hiba nagyon ritka.


     
   
     

Ford Scorpio (Mk4) "Béka" 1995-1998

Idézetek a fórumról:


"95-97 kiadású "Béka" Scorpio tulajok! Nagyon vigyázzatok az eredeti hűtőmaszk krómkeretére, mert SEHOL nem lehet kapni! Gyári rendeléssel sem, legfeljebb óriási szerencsével bontóban, de ennek fikarcnyi az esélye. Ez még valódi (vastag) krómból van, és beszerezhetetlen. A műanyagrész még pótolható, ha megvan a keret, a UnixTrade-nél kapható kb 17ezer forintért a műanyag rács (sajna nem a gyári minőségű kelvárszerű anyagból, hanem olcsóbb fekete műanyagból, de a különbséget csak az igazán tapasztalt Scorpio-szakértő veszi észre). Ha nincs krómkeret, akkor csak a 98-as hűtőmaszkot lehet szerelni (amilyen az enyémen is volt), de az - mint most a töréskor kiderült - teljes egészében műanyag, a krómcsík is csak imitáció! Ráadásul 68ezer forintba kerül kompletten, gyári utánrendeléssel. Fentiek alapján, jövendőbeli "Béka" Scorpio tulajoknak információ: ha a 95-97 kiadású Scorpion 98-as hűtőmaszk van (aminek nagyrészt színre fújt a "krómkerete" és középen van rajta a Ford-embléma), akkor 100%, hogy az autó orra törött volt."


"Tudatosan csak a Békát kerestem, egyszerűen abba zúgtam bele. Kb. 25-30 db-ot vizsgáltam meg - teljesen laikusként -, és arra kellet rájönnöm, hogy vannak bizonyos kellemetlen, de látványos hibák vagy tulajdonságok. Az egyik: az első ajtókat kinyitva az ajtón a zárszerkezet közelében elhelyezkedő végződés (talán az ajtó oldalmerevítése futhat ott végig) szinte kivétel nélkül mindegyiken rozsdás, igen változatos mértékben. Ez a tulajdonság megtalálható már a 96-97-es modelleken is! A másik, hogy a napfénytető mozgó kerete mindegyiknél korrodált belülről. Ez lehet, hogy napfénytető tulajdonság mintsem Scorpio - ezt nem tudhatom."


"......szerintem mindenképpen próbálj ki egyet, az lerövidíti a gondolkodási időt.
Viszont nagyon nem mindegy, milyen motorral veszed. Ha olcsón akarod fönntartani, ott a 2.5 TD, de az nagyon ritka, még Scorpio viszonylatban is, ráadásul általában "fapadosabbak" (ami a Scorpio esetében azért nem ijesztő). Szintén olcsóbb fönntartani a 2.0 8V-st, de azt nem ajánlom, mert a motor nagyon gyenge a kasztnihoz. Arany középút a 2.0 16V, ez már 135 lóerő körül tud, nem rossz, és elég jó a fogyasztása. Állítólag a 2.3 16V a legjobb ha nem akarsz sportos menetteljesítményt, ez már majdnem 150 lóerős, szóval elég dinamikusan tud menni, de ehhez mérten kicsit többet is eszik, mint kétliteres társai. A legjobb motor a 2.9 24V Cosworth, ez nagyon megy (majdnem 210 lóerő), viszont szereti a benzint. És végül a 2.9 12V (az ún. Cologne motor) az, amit egyáltalán nem ajánlok, zabálja a benzint (jobban mint a Cossie), miközben a menetteljesítményei a 2.3-aséval nagyjából azonosak, tehát akkor már inkább a 2.3-as.

Ami a megbízhatóságot illeti:
Elég bonyolult jószágok, így aztán több az, ami elromolhat rajtuk, mint egy átlag autón. Viszont a hírük méltánytalanul rossz... Én épp egy éve rendelkezem egy darabbal, és az egy év alatt az alábbi javításokat kellett eszközölnöm:
-
-
-
-
-

-
kopó alkatrészek cseréje (fékpofa, féktárcsa)
két műszerfal izzó, két rendszámtábla izzó, egy féklámpa izzó és egy reflektor izzó csere
hátsó stabilizátor rúd és gumivédő csere
némi karosszériamunkák (törés okán)
és a leghúzósabb: komplett zárcsere, mert az összes zár felmondta a szolgálatot a télen valószínűleg valami jóakaróm kínált meg egy adag savval
és a leghúzósabb: komplett zárcsere, mert az összes zár felmondta a szolgálatot a télen valószínűleg valami jóakaróm kínált meg egy adag savval

Szóval ennyi. Nos ennek alapján én még nem mondanám megbízhatatlannak az autót, tulajdonképpen ennél sokkal több gondra számítottam. Viszont vigyázni kell nagyon a vásárlásnál, mert ki lehet fogni elhanyagolt állapotban lévő de felkozmetikázott darabokat is, azokkal biztosan sokkal több gond lenne."


"Alacsony ár: Ez azzal indokolható, hogy:
-
-
-



-
sokan nagyon rondának találják
emiatt aztán nem is volt sikeres, a Ford egyik nagy bukása volt,
vannak bizonyos - nem teljesen megalapozott - előítéletek vele szemben, hogy sokat eszik és megbízhatatlan. De mindkettőben van némi igazság - viszonylag sokat eszik, mert nagy nehéz kasztni, nagy motorral, és ugye nincsenek csodák; tényleg megbízhatatlanabb mint egy Suzuki, de a megbízhatatlanságáról szóló hírek nagyon túloznak.
a nagyautóktól idehaza félnek az emberek

Évjárat: Szinte mindegy, melyiket választod, nincs igazán minőségi különbség, de az alábbiak még befolyásolhatnak:
-

-

-

-

-


-
-
a 94.11-95.06 között volt az első széria, és minden első szériának vannak gyerekbetegségei (a Scorpio esetében ez nem számottevő)
a 94-95-ös példányokban még a régi, 2107-es magnó van, ami kicsit kevésbé esztétikus és picit kevésbé szól is jól, mint a 96-os és azutáni modellekbe szerelt gyári 7000-es (vagy 6000CD)
dízelből mindenképpen 96.09 utánit, mert ezek motorján elég jelentős módosításokat hajtottak végre, az autó javára
96.06 előtt nem gyártottak 2.3-ast, a 2.3-as akkor jelent meg, és a legkorszerűbb motor, amit Scorpioba tettek
a 97 előtti példányok esetében figyelni kell a klíma gázmennyiségére, ez egy sárga matricán van feltüntetve, a motorháztető alatt, az autó orrában. Ha 0.7 liter, akkor gyengébb teljesítményű klímára kell számítani, ha 1.0 liter, akkor okés. Az összes 0.7-est visszahívták, de ennek ellenére lehet találkozni velük
97 után 2.0-ból csak a 8 szelepest gyártották, ha mást állít az eladó, akkor hazudik, vagy gyanús az évjárat.
a 98-as modellen mindenféle kisebb módosítást eszközöltek, besötétítették az első lámpákat, más (gyengébb minőségű) az első hűtőrács, első-hátsó lökhárítók formája is más, valamint módosult a hátsó lámpacsík. Eltüntették a krómdíszeket, és az autó kevésbé hivalkodó vagy kevésbé elegáns (nézőpont kérdése). Nekem mindenesetre sokkal jobban tetszik a 94.11-97.12 között gyártottak formája, ezért én végső soron évjáratban ezeket ajánlom.

Végül egy tanács: Szerintem mindenképpen egy full extra-st vegyél, automatával lehetőleg bőrrel, ne sajnáld megkeresni, mert árban szinte semmiben sem különbözik egy fapadostól, de kényelemben és szolgáltatásokban akár ég és föld a különbség. A full extra-s változatot leginkább úgy lehet felismerni, hogy memóriás vezetőülése van, teljesen elektromos, 10 irányú állítási lehetőséggel. Amibe azt beletették, általában abból más extra sem maradt ki..."


"A 2.3-as motor a tapasztalatom szerint igen megbízható, plusz meglepően jól mozgatja az autót. Ez a legújabb fejlesztésű motor a Scorpio motorpalettából, 1996 júniusától létezik a piacon. A fogyasztása városban (Budapesten) forgalomfüggő, szeptember-december időszakban (amikor a legnagyobb dugók vannak) 13-13.5 liter körül, nyáron (június-augusztus) 11.5-12 körül, egyéb időszakokban kb. 12.5. Adatok állandóan bekapcsolt klímával értendők. Országúton 90-es tempónál 7-7.5 körül eszik, országúti átlagfogyasztása 8-9 liter, autópályán 140-160-as tempóval kb. 10 liter. A 2.0 16V egy kicsit gyengébb (2.3: 147 vs. 2.0 16V: 136 LE). Ez még jól viszi az autót, bár a nyomaték érezhetően kevesebb, ezért picit kevésbé dinamikus, cserébe kicsit kevesebbet eszik. Ha nem akarsz nagyokat gyorsulgatni, akkor a 2.0 16V még belefér, illetőleg jó kompromisszum lehet. Semmiképp ne vegyél 2.0 8V-t, mert nagyon gyenge ehhez a kasztnihoz (115 LE), és 2.9 12V-t sem ("Cologne" motor), mert rengeteget zabál és nem megy jobban mint a 2.3-as."


"A 2.5-ös "tádé" nagyon ritka (idehaza is, és máshol is). Nem mindegy, hogy az autó 1996.09 előtti illetve utáni. Az 96.09 utáni TD motor (beleértve a 96.09 gyártásút is) egészen más, új, korszerű vezérlést kapott, és sokat fejlesztettek rajta. A 96.09 előtti gyakorlatilag a régi 2.5 tádé, ami még a régi Scorpioban is teljesített. A tádék általában fapadosabb verziók, én még nem láttam full extra-s tádét, hirdetésben sem, mondjuk ez nem sokat jelent, mert mint mondtam önmagában TD nagyon kevés van.
Menettulajdonságok: én ültem egy TD-ben, teljesen korrektül mozgatja az autót, de nem szabad sportos teljesítményre számítani. Amolyan dízeles, nyomatéközönnel alacsony fordulaton is. Ha tudsz angolul, ajánlom figyelmedbe a http://www.fordscorpio.co.uk oldalt, fantasztikusan sok információt találhatsz róla, többek között a fogyasztási és gyorsulási adatokat is, valamint tulajdonosok véleményét és hibajelenségeket, motortípusonként."


"Konkrétan ismerek Magyarországon olyan 2.0-ás Békát, ami full-full extrás, beleértve a bőrt is. ******* egyik kollégájáé, még egy Ford találkozón is volt. Az általam ismert 2.3-asok közül: Az enyém és a *******-é elég közel áll a full extra-hoz: Az enyémből csak a bőrt, a tetőablakot és a memóriás üléseket spórolták ki, a *******-éből csak a memóriás ülések meg még egy-két apróság hiányzik. De az enyémben van pl.:

Fontosabb extrák:
-
-
-


-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
kétzónás automata klímaberendezés
tempomat (és persze automata sebességváltó 3 programmal)
board computer (metrikus és angolszász rendszerben mutatja a következőket:
pillanatnyi fogyasztás, átlagfogyasztás, aktuális benzinmennyiséggel megtehető hátralévő út, átlagsebesség, külső hőmérséklet)
fűtött első szélvédő (1 perc alatt leolvasztja a jeget télen) és fűtött ablakmosó fúvókák
ülésfűtés
kapcsolható kipörgés gátló (és persze ABS meg szervokormány, de ezek manapság nem extrák)
négy elektromos ablak
elektromosan állítható és fűtött tükrök
elektromos ülésmagasság-állítás
pneumatikusan állítható deréktámasz
automatán sötétedő visszapillantó tükör
talaj-megvilágítás az ajtókban
olvasólámpák elöl is, hátul is, négy utasnak külön-külön
ködfényszórók
vezető- és utas oldali légzsák
övfeszítő patronok
PATS indításgátló és riasztó
távirányítós centrálzár
kulccsal vagy távirányítóval "kiakasztható" ajtókilincsek (deadlock)

És a kevésbé fontosak:
-
-

-
-
-
-
-
-
-
-
-
Multiplex rendszer többek között global close funkcióval
összes ablak automatikus lehúzása, a vezető ablakának automatikus felhúzása (nem kell folyamatosan nyomni a gombot, elég egyszer rábökni, le ill. felmegy magától)
távirányítóval nyitható csomagtartó fedél
fahatású berakások
króm küszöbök és ajtókilincsek
osztottan dönthető székek
kesztyűtartó- és csomagtartó-világítás
csatlakozóaljzat a hátul ülőknek is
hátsó fejtámaszok állíthatóak, a székekbe süllyeszthetőek
fakormány
gyári 17 colos 7 ágú Ultima alufelnik

Gyári audio rendszer:
-
-
-
Ford 7000 RDS EON fejegység magnóval és CD-tárral (a CD-tárat én építettem be, de nem ritka a gyári...)
automatikus hangerő szabályozás
távvezérlés a kormányoszlopról (ahonnan gyakorlatilag minden funkció elérhető, nem csak a hangerő szabályozás)...

végül a motor "nyalánkságai":
-
-
-
-
két kiegyensúlyozó tengely (aminek köszönhetően a 2.3-as a V6-osnál is simább és halkabb járású)
EGR (kipufogógáz-visszavezetés)
dupla lambdaszonda
OBD-2 porton keresztül programozható és diagnosztizálható EEC-V motorvezérlés

A fentiek nagy része általában minden Békában megtalálható. Vannak fapados verziók is, de a fenti extrák legalább kétharmada a legfapadosabban is benne van.

Váltó: az baj, ha kézi váltósat akarsz, mert azok szinte kivétel nélkül tényleg "fapadosak" (kézi váltót csak a legalacsonyabb felszereltségi kategóriában kínáltak). A Békákban - kevés kivétellel - nem A4LD, hanem A4LDE váltók vannak (hatalmas a különbség, utóbbi jóval egyszerűbb mechanikailag, és elektromos, programozott vezérlésű).

A Cosworth-okkal viszont tényleg vigyázni kell, mert szét lehet őket hajtani és úgy tűnik akad is rá szomorú példa, hogy szét van hajtva..."


"Automata váltóra a saját tapasztalataimat tudom elmondani.

Amikor normál gyorsítás van, úgy kb. fél pedálállással álló helyzetből, akkor szépen dinamikusan kell mozognia a gépnek, és szinte észrevehetetlenül kell, hogy váltáskor átbukjon a mutató, azaz visszaessen a fordulat úgy 500-1000 fordulatot, miközben csak picit érzed, hogy a váltás idejére megszűnik a húzása a kocsinak.

Amikor megállsz valamelyik kereszteződésben, vagy csak lassítasz, nem szabad megérezned egyáltalán a visszaváltást!!!

Amikor lassan, álló helyzetből alig 5-20 km/h-val csurdogálsz, s néha nyomod picit a gázt, hogy az alapjáratnál azért gyorsabban menj, majd visszaengeded, nem szabadna megérezned semmit. Ha pl. érzel egy ütést vagy kopogást hátulról, akkor váltó vagy diffi (féltengely) gondod is lehet.

Ha nagyteljesítményű gyorsítást eszközölsz, mondjuk lassú sebességről padló, akkor határozott és gyors visszaváltás fog történni, nem lesz úgy elsimítva, mint amikor lassan gyorsítasz, hanem azért picit durvább lesz, és amikor gyorsítás közben úgy 6000-es fordulat környékén átvált, akkor szintén azt érzed, hogy baromi gyors, a váltás idejére megszűnik az a húzó érzés, amit a kocsi gyorsítása biztosít, majd újra keményen húznia kell. Szóval ezek a nagyteljesítményű váltások gyorsak, durvábbak, de azért úgy normálisak.

Van egy gomb a váltókaron (O/D OFF) zöld. Ha azt benyomod a műszerfal bal alsó sarkában visszajelző mutatja. Ekkor nincs negyedik fokozatod, ha abban volt az autó, és lassabban mész, mint az a kritikus határ (180 talán), akkor visszavált az autó 3-ba. Folyamatossá válik a motorféked, azaz nem esik vissza a fordulatszám mutató annyira, mint amikor az O/D OFF nincs bekapcsolva. Tulajdonképpen ezzel lehet visszaváltásra kényszeríteni a kocsit, vagy lejtőn élni a motorfék adta lehetőséggel. Például amikor hegyen-völgyön gurulok, akkor 2-be szoktam tolni, meg azért az O/D OFF-ot is bekapcsolom.

Ha beteszed N-ből D-be, kb. 1-1,5 mp a normál idő, amíg a nyomaték megjelenik. Ha ennél sokkal hirtelenebb, vagy durvább, illetve ha sokkal lassabb, baj van.

Remélem sikerült picit körbeírni. Igaz nekem eddig főleg csak rossz váltóim voltak... :-("


Írták: Ford Scorpio (Mk3) - CodeName
Ford Scorpio (Mk4) - Aszpirin & Executive

Összeállították: Driver & Poetry

Ugrás az oldal tetejére